Александрова Е.В. Образ Петра Великого в изобразительном искусстве XVIII века
Александрова Е.В. Образ Петра Великого в изобразительном искусстве XVIII века
ИСКУССТВО. ИСКУССТВОВЕДЕНИЕ
УДК 7.025:75.044
ОБРАЗ ПЕТРА ВЕЛИКОГО В ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМ ИСКУССТВЕ XVIII ВЕКА
Александрова Елизавета Витальевна
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия (129090, Москва, Протопоповский переулок, 9), студентка Факультета управления бизнесом; eliz.aleksandrova@icloud.com
Аннотация. В статье выявлены три ключевые функции портретов Петра I: политико-легитимизирующая (конструирование сакрализованного образа императора), культурно-трансляционная (распространение новых эстетических стандартов) и индивидуализирующая (передача психологической глубины модели). Установлена корреляция между стилистической эволюцией иконографии (от барокко к классицизму) и изменением репрезентативных стратегий власти. Проанализированы специфические приемы визуализации образа монарха в произведениях И.Г. Таннауэра, Л. Каравакка, А.П. Антропова и других художников. Раскрыт пропагандистский потенциал портретной живописи как инструмента легитимации имперской идентичности и формирования патриотических настроений.
Ключевые слова: Петр I; иконография; визуальная репрезентация; портретная живопись; барокко; классицизм; семиотика искусства; легитимация власти; культурная трансформация.
THE IMAGE OF PETER THE GREAT IN 18TH-CENTURY VISUAL CULTURE
Alexandrova Elizaveta Vitalievna
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow Protopopovskiy Lane, 9), student of the Faculty of Business Management, eliz.aleksandrova@icloud.com
Abstract. The article identifies three key functions of Peter I's portraits: political-legitimizing (constructing a sacralized image of the emperor), cultural-translational (disseminating new aesthetic standards), and individualizing (conveying the model's psychological depth). A correlation is established between the stylistic evolution of the iconography (from Baroque to Classicism) and the change in the power's representational strategies. Specific techniques for visualizing the monarch's image in the works of I.G. Tannauer, L. Caravaque, A.P. Antropov, and other artists are analyzed. The propagandistic potential of portrait painting as a tool for legitimizing imperial identity and fostering patriotic sentiments is revealed.
Keywords: Peter I; iconography; visual representation; portrait painting; Baroque; Classicism; art semiotics; legitimization of power; cultural transformation.
Полный текст статьи
УДК 7.025:75.044
ОБРАЗ ПЕТРА ВЕЛИКОГО В ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМ ИСКУССТВЕ XVIII ВЕКА
Александрова Елизавета Витальевна
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия (129090, Москва, Протопоповский переулок, 9), студентка Факультета управления бизнесом; eliz.aleksandrova@icloud.com
Аннотация. В статье выявлены три ключевые функции портретов Петра I: политико-легитимизирующая (конструирование сакрализованного образа императора), культурно-трансляционная (распространение новых эстетических стандартов) и индивидуализирующая (передача психологической глубины модели). Установлена корреляция между стилистической эволюцией иконографии (от барокко к классицизму) и изменением репрезентативных стратегий власти. Проанализированы специфические приемы визуализации образа монарха в произведениях И.Г. Таннауэра, Л. Каравакка, А.П. Антропова и других художников. Раскрыт пропагандистский потенциал портретной живописи как инструмента легитимации имперской идентичности и формирования патриотических настроений.
Ключевые слова: Петр I; иконография; визуальная репрезентация; портретная живопись; барокко; классицизм; семиотика искусства; легитимация власти; культурная трансформация.
THE IMAGE OF PETER THE GREAT IN 18TH-CENTURY VISUAL CULTURE
Alexandrova Elizaveta Vitalievna
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow Protopopovskiy Lane, 9), student of the Faculty of Business Management, eliz.aleksandrova@icloud.com
Abstract. The article identifies three key functions of Peter I's portraits: political-legitimizing (constructing a sacralized image of the emperor), cultural-translational (disseminating new aesthetic standards), and individualizing (conveying the model's psychological depth). A correlation is established between the stylistic evolution of the iconography (from Baroque to Classicism) and the change in the power's representational strategies. Specific techniques for visualizing the monarch's image in the works of I.G. Tannauer, L. Caravaque, A.P. Antropov, and other artists are analyzed. The propagandistic potential of portrait painting as a tool for legitimizing imperial identity and fostering patriotic sentiments is revealed.
Keywords: Peter I; iconography; visual representation; portrait painting; Baroque; Classicism; art semiotics; legitimization of power; cultural transformation.
Полный текст статьи