Юрьев А.В. Развитие когнитивных способностей студентов на занятиях по трехмерному моделированию зданий
Юрьев А.В. Развитие когнитивных способностей студентов на занятиях по трехмерному моделированию зданий
УДК 378
РАЗВИТИЕ КОГНИТИВНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ СТУДЕНТОВ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ТРЕХМЕРНОМУ МОДЕЛИРОВАНИЮ ЗДАНИЙ
Юрьев Алексей Владимирович
ФГБОУ ВО «Тольяттинский государственный университет», Тольятти, Россия (445020, Самарская область, г. Тольятти, ул. Белорусская, д. 14), доцент центра архитектурных, конструктивных решений и организации строительства, uav-tlt@ya.ru
Аннотация. Исследование посвящено изучению влияния занятий по трёхмерному моделированию зданий на развитие когнитивных способностей студентов архитектурно-строительных направлений. В эксперименте участвовали 85 студентов 1–3 курсов Тольяттинского государственного университета. Использовались специализированные программы (Revit, nanoCAD) и VR-среда, а также комплекс психодиагностических методик (тесты А.Р. Лурии, П.И. Зинченко, Д. Векслера, Г. Гарднера и др.). Результаты показали статистически значимое улучшение оперативной памяти (средний балл вырос с 32,4 до 36,7; p ≤ 0,01), устойчивости внимания (время реакции повысилось на 14,6%), пространственного мышления (рост правильных ответов с 58% до 81%) и когнитивной гибкости. Занятия стимулировали развитие критического мышления, метакогнитивных навыков (саморегуляция, рефлексия) и повысили мотивацию 78% участников. Выводы подтверждают эффективность 3D-моделирования как инструмента когнитивного развития в профессиональном образовании.
Ключевые слова: когнитивные способности; 3D-моделирование зданий; пространственное мышление; профессиональное образование; оперативная память; VR-технологии.
DEVELOPMENT OF STUDENTS' COGNITIVE ABILITIES IN THREE-DIMENSIONAL MODELING OF BUILDINGS
Yuriev Alexey Vladimirovich
FGBOU VO «Togliatti State University», Togliatti, Russia (445020, Samara region, Togliatti, Belorusskaya str., 14), associate professor of the center of architectural, structural solutions and organization of construction, uav-tlt@ya.ru
Abstract. The research is devoted to the study of the influence of classes on three-dimensional modeling of buildings on the development of cognitive abilities of students of architectural and construction directions. 85 students of 1-3 courses of Togliatti State University participated in the experiment. Specialized programs (Revit, nanoCAD) and VR-environment were used, as well as a set of psychodiagnostic techniques (tests of A.R. Luria, P.I. Zinchenko, D. Wexler, G. Gardner, etc.). The results showed statistically significant improvement in working memory (average score increased from 32.4 to 36.7; p ≤ 0.01), attention stability (reaction time increased by 14.6%), spatial thinking (growth of correct answers from 58% to 81%) and cognitive flexibility. Classes stimulated the development of critical thinking, metacognitive skills (self-regulation, reflection) and increased motivation in 78% of participants. The findings confirm the effectiveness of 3D modeling as a tool for cognitive development in professional education.
Key words: cognitive abilities; 3D modeling of buildings; spatial thinking; professional education; working memory; VR-technologies.
Полный текст статьи
РАЗВИТИЕ КОГНИТИВНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ СТУДЕНТОВ НА ЗАНЯТИЯХ ПО ТРЕХМЕРНОМУ МОДЕЛИРОВАНИЮ ЗДАНИЙ
Юрьев Алексей Владимирович
ФГБОУ ВО «Тольяттинский государственный университет», Тольятти, Россия (445020, Самарская область, г. Тольятти, ул. Белорусская, д. 14), доцент центра архитектурных, конструктивных решений и организации строительства, uav-tlt@ya.ru
Аннотация. Исследование посвящено изучению влияния занятий по трёхмерному моделированию зданий на развитие когнитивных способностей студентов архитектурно-строительных направлений. В эксперименте участвовали 85 студентов 1–3 курсов Тольяттинского государственного университета. Использовались специализированные программы (Revit, nanoCAD) и VR-среда, а также комплекс психодиагностических методик (тесты А.Р. Лурии, П.И. Зинченко, Д. Векслера, Г. Гарднера и др.). Результаты показали статистически значимое улучшение оперативной памяти (средний балл вырос с 32,4 до 36,7; p ≤ 0,01), устойчивости внимания (время реакции повысилось на 14,6%), пространственного мышления (рост правильных ответов с 58% до 81%) и когнитивной гибкости. Занятия стимулировали развитие критического мышления, метакогнитивных навыков (саморегуляция, рефлексия) и повысили мотивацию 78% участников. Выводы подтверждают эффективность 3D-моделирования как инструмента когнитивного развития в профессиональном образовании.
Ключевые слова: когнитивные способности; 3D-моделирование зданий; пространственное мышление; профессиональное образование; оперативная память; VR-технологии.
DEVELOPMENT OF STUDENTS' COGNITIVE ABILITIES IN THREE-DIMENSIONAL MODELING OF BUILDINGS
Yuriev Alexey Vladimirovich
FGBOU VO «Togliatti State University», Togliatti, Russia (445020, Samara region, Togliatti, Belorusskaya str., 14), associate professor of the center of architectural, structural solutions and organization of construction, uav-tlt@ya.ru
Abstract. The research is devoted to the study of the influence of classes on three-dimensional modeling of buildings on the development of cognitive abilities of students of architectural and construction directions. 85 students of 1-3 courses of Togliatti State University participated in the experiment. Specialized programs (Revit, nanoCAD) and VR-environment were used, as well as a set of psychodiagnostic techniques (tests of A.R. Luria, P.I. Zinchenko, D. Wexler, G. Gardner, etc.). The results showed statistically significant improvement in working memory (average score increased from 32.4 to 36.7; p ≤ 0.01), attention stability (reaction time increased by 14.6%), spatial thinking (growth of correct answers from 58% to 81%) and cognitive flexibility. Classes stimulated the development of critical thinking, metacognitive skills (self-regulation, reflection) and increased motivation in 78% of participants. The findings confirm the effectiveness of 3D modeling as a tool for cognitive development in professional education.
Key words: cognitive abilities; 3D modeling of buildings; spatial thinking; professional education; working memory; VR-technologies.
Полный текст статьи