Иванова К.Д. Феномен дизайна в Германии
Иванова К.Д. Феномен дизайна в Германии
Образец ссылки на эту статью: Иванова К.Д. Феномен дизайна в Германии// Бизнес и дизайн ревю. 2024. № 3 (35). С. 68-75.
УДК 74.01/.09
ФЕНОМЕН ДИЗАЙНА В ГЕРМАНИИ
Иванова Кристина Дмитриевна
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия (129090, Москва, Протопоповский переулок, 9), студентка 1 курса профиля «Визуальные коммуникации», kristinaivanova2560@gmail.com
Аннотация. Настоящая статья выполнена в рамках исследовательского проекта, посвященного становлению и развитию дизайна в разных странах. Автор дает анализ литературы по поднятой теме. Приводятся данные об истории появления и развития школы Баухауз. Автор высказывает своё согласие в отношении того, что Германия является одним из ведущих центров мирового дизайна. В работе исследуется характеристика и особенности германского дизайна, его функциональный подход, акцент делается на простоте и минимализме форм. Основное внимание уделяется анализу школы Баухауз, ключевого движения в развитии дизайна, и ее влиянию на различные области дизайна, включая архитектуру, мебельный дизайн и промышленный дизайн. Статья охватывает исторический контекст, исследует философские основы германского дизайна и обсуждает важность его вклада в мировую культуру. В результате работы автором обнаружены и изложены ключевые факторы, определяющие феномен германского дизайна и его значимость для современного общества, как он развивался, какие изменения он претерпевал и какое влияние оказал на современную тенденцию развития дизайна. Выявлен круг дизайнеров, оказавших наибольшее влияние на развитие дизайна.
Ключевые слова: Германия; Баухауз; дизайн; Вальтер Гропиус; выставка в Веймаре; промышленность; рационализм; функциональность; минимализм; ключевые фигуры в дизайне; чёткость форм.
THE PHENOMENON OF DESIGN IN GERMANY
Ivanova Kristina Dmitrievna
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow Protopopovskiy Lane, 9), 1st year student of the profile «Visual communications», kristinaivanova2560@gmail.com
Abstract. This article was written as part of a research project devoted to the formation and development of design in different countries. The author gives an analysis of the literature on the topic raised. The data on the history of the emergence and development of the Bauhaus school are given. The author agrees that Germany is one of the leading centers of world design. The paper explores the characteristics and features of German design, its functional approach, emphasis on simplicity and minimalism of forms. The focus is on the analysis of the Bauhaus school, a key movement in the development of design, and its impact on various areas of design, including architecture, furniture design and industrial design. The article covers the historical context, explores the philosophical foundations of German design and discusses the importance of its contribution to world culture. As a result of the work, the author has discovered and outlined the key factors determining the phenomenon of German design and its significance for modern society, how it has developed, what changes it has undergone and what impact has it had on the modern trend of design development. The circle of designers who had the greatest influence on the development of design is revealed.ealed.
Keywords: Germany; Bauhaus; design; Walter Gropius; exhibition in Weimar; industry; rationalism; functionality; minimalism; key figures in design; clarity of forms.
Полный текст статьи
УДК 74.01/.09
ФЕНОМЕН ДИЗАЙНА В ГЕРМАНИИ
Иванова Кристина Дмитриевна
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия (129090, Москва, Протопоповский переулок, 9), студентка 1 курса профиля «Визуальные коммуникации», kristinaivanova2560@gmail.com
Аннотация. Настоящая статья выполнена в рамках исследовательского проекта, посвященного становлению и развитию дизайна в разных странах. Автор дает анализ литературы по поднятой теме. Приводятся данные об истории появления и развития школы Баухауз. Автор высказывает своё согласие в отношении того, что Германия является одним из ведущих центров мирового дизайна. В работе исследуется характеристика и особенности германского дизайна, его функциональный подход, акцент делается на простоте и минимализме форм. Основное внимание уделяется анализу школы Баухауз, ключевого движения в развитии дизайна, и ее влиянию на различные области дизайна, включая архитектуру, мебельный дизайн и промышленный дизайн. Статья охватывает исторический контекст, исследует философские основы германского дизайна и обсуждает важность его вклада в мировую культуру. В результате работы автором обнаружены и изложены ключевые факторы, определяющие феномен германского дизайна и его значимость для современного общества, как он развивался, какие изменения он претерпевал и какое влияние оказал на современную тенденцию развития дизайна. Выявлен круг дизайнеров, оказавших наибольшее влияние на развитие дизайна.
Ключевые слова: Германия; Баухауз; дизайн; Вальтер Гропиус; выставка в Веймаре; промышленность; рационализм; функциональность; минимализм; ключевые фигуры в дизайне; чёткость форм.
THE PHENOMENON OF DESIGN IN GERMANY
Ivanova Kristina Dmitrievna
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow Protopopovskiy Lane, 9), 1st year student of the profile «Visual communications», kristinaivanova2560@gmail.com
Abstract. This article was written as part of a research project devoted to the formation and development of design in different countries. The author gives an analysis of the literature on the topic raised. The data on the history of the emergence and development of the Bauhaus school are given. The author agrees that Germany is one of the leading centers of world design. The paper explores the characteristics and features of German design, its functional approach, emphasis on simplicity and minimalism of forms. The focus is on the analysis of the Bauhaus school, a key movement in the development of design, and its impact on various areas of design, including architecture, furniture design and industrial design. The article covers the historical context, explores the philosophical foundations of German design and discusses the importance of its contribution to world culture. As a result of the work, the author has discovered and outlined the key factors determining the phenomenon of German design and its significance for modern society, how it has developed, what changes it has undergone and what impact has it had on the modern trend of design development. The circle of designers who had the greatest influence on the development of design is revealed.ealed.
Keywords: Germany; Bauhaus; design; Walter Gropius; exhibition in Weimar; industry; rationalism; functionality; minimalism; key figures in design; clarity of forms.
Полный текст статьи