Шестаков К.В. Оришев А.Б. Художественный язык древнерусской иконы
Шестаков К.В. Оришев А.Б. Художественный язык древнерусской иконы
Образец ссылки на эту статью: Шестаков К.В. Оришев А.Б. Художественный язык древнерусской иконы // Бизнес и дизайн ревю. 2022. № 4 (28). С. 118-130.
УДК 75.046
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ЯЗЫК ДРЕВНЕРУССКОЙ ИКОНЫ
Шестаков Кирилл Владимирович
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия
(129090, Москва, Протопопский переулок, 9), студент Факультета управления бизнесом, zayats.1036@gmail.com, +7 925-446-4011
Оришев Александр Борисович
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия (129090, Москва, Протопоповский переулок, 9), доктор исторических наук, Orishev71@mail.ru, +7-926-677-1860
Аннотация. В статье рассказывается об одном из значительных явлений мировой культуры, об одном из главных феноменов культуры русской – об иконе; о ее сущности, смысле, художественном языке. Авторы приводят основные отличия икон от произведений светского искусства. Отмечается, что иконы Древней Руси отличает индивидуальные особенности в изображении образов, фигур; условность изображения; приверженность обратной перспективе; констатируется фактическое отсутствие какого-либо физического движения на иконах, случайных деталей или украшений, лишенных смыслового значения. Названы основные правила, по которым создаются иконы. Показано влияние на иконописцев традиций Восточной Римской империи. Главный научный результат: обоснован вывод о том, что в духовно-эстетических установках современного авангарда нашли отражение традиции средневековой иконописи.
Ключевые слова: икона; канон; иконописный образ; символ;
обратная перспектива; русское средневековье.
ARTISTIC LANGUAGE OF THE OLD RUSSIAN ICON
Shestakov Kirill Vladimirovich
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow, Protopopovskiy Lane, 9), student of the Faculty of Business Administration, zayats.1036@gmail.com, +7 925-446-4011
Orishev Aleksandr Borisovich
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow, Protopopovskiy Lane, 9), doctor of historical Sciences,Orishev71@mail.ru, +7-926-677-1860
Abstract. The article talks about one of the significant phenomena of world culture, one of the main phenomena of Russian culture - about the icon; about its essence, meaning, artistic language. The authors give the main differences between icons and works of secular art. It is noted that the icons of Ancient Russia are distinguished by individual features in the depiction of images, figures; conditionality of the image; commitment to reverse perspective; the actual absence of any physical movement on the icons, random details or decorations devoid of semantic meaning is stated. The basic rules by which icons are created are named. The influence of the traditions of the Eastern Roman Empire on icon painters is shown. The main scientific result: the conclusion is substantiated that the traditions of medieval icon painting are reflected in the spiritual and aesthetic attitudes of the modern avant-garde.
Keywords: icon; canon; iconographic image; symbol; reverse perspective; Russian Middle Ages.
Полный текст статьи
УДК 75.046
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ЯЗЫК ДРЕВНЕРУССКОЙ ИКОНЫ
Шестаков Кирилл Владимирович
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия
(129090, Москва, Протопопский переулок, 9), студент Факультета управления бизнесом, zayats.1036@gmail.com, +7 925-446-4011
Оришев Александр Борисович
АНО ВО «Институт бизнеса и дизайна», Москва, Россия (129090, Москва, Протопоповский переулок, 9), доктор исторических наук, Orishev71@mail.ru, +7-926-677-1860
Аннотация. В статье рассказывается об одном из значительных явлений мировой культуры, об одном из главных феноменов культуры русской – об иконе; о ее сущности, смысле, художественном языке. Авторы приводят основные отличия икон от произведений светского искусства. Отмечается, что иконы Древней Руси отличает индивидуальные особенности в изображении образов, фигур; условность изображения; приверженность обратной перспективе; констатируется фактическое отсутствие какого-либо физического движения на иконах, случайных деталей или украшений, лишенных смыслового значения. Названы основные правила, по которым создаются иконы. Показано влияние на иконописцев традиций Восточной Римской империи. Главный научный результат: обоснован вывод о том, что в духовно-эстетических установках современного авангарда нашли отражение традиции средневековой иконописи.
Ключевые слова: икона; канон; иконописный образ; символ;
обратная перспектива; русское средневековье.
ARTISTIC LANGUAGE OF THE OLD RUSSIAN ICON
Shestakov Kirill Vladimirovich
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow, Protopopovskiy Lane, 9), student of the Faculty of Business Administration, zayats.1036@gmail.com, +7 925-446-4011
Orishev Aleksandr Borisovich
Institute of Business and Design (B&D), Moscow, Russia (129090, Moscow, Protopopovskiy Lane, 9), doctor of historical Sciences,Orishev71@mail.ru, +7-926-677-1860
Abstract. The article talks about one of the significant phenomena of world culture, one of the main phenomena of Russian culture - about the icon; about its essence, meaning, artistic language. The authors give the main differences between icons and works of secular art. It is noted that the icons of Ancient Russia are distinguished by individual features in the depiction of images, figures; conditionality of the image; commitment to reverse perspective; the actual absence of any physical movement on the icons, random details or decorations devoid of semantic meaning is stated. The basic rules by which icons are created are named. The influence of the traditions of the Eastern Roman Empire on icon painters is shown. The main scientific result: the conclusion is substantiated that the traditions of medieval icon painting are reflected in the spiritual and aesthetic attitudes of the modern avant-garde.
Keywords: icon; canon; iconographic image; symbol; reverse perspective; Russian Middle Ages.
Полный текст статьи